مراقبت از پوست

راه های کنترل چربی پوست + روتین محصولات پوست چرب

داشتن پوست چرب مزایای زیادی نسبت به پوست خشک دارد. از جمله اینکه پوست چرب دیرتر دچار چین و چروک می‌شه و درصد خیلی کمی از افرادی‌که پوست چرب دارن به بیماری‌هایی مانند اگزما که در اثر خشکی پوست تشدید می‌شه مبتلا می‌شن. اما کسایی‌که پوست چرب دارن بیشتر درگیر تمیز کردن پوستشون در طول روز هستند. حتی ممکنه مجبور بشن برای کنترل چربی پوست صورت خودشون روزانه چندین بار پوستشون رو با استفاده از مواد مختلف تمیز کنند.

اگه شما هم دچار چنین مشکلاتی هستین نباید اعتماد به نفس خودتون رو از دست بدین و فکر کنین که مشکلی لاین‌حل دارید. ما در این مقاله راهکارهایی برای کنترل چربی پوست ارائه می‌دیم که قطعا با امتحان کردن چندین نمونه از اون‌ها می‌تونید پوست چرب خودتون را تمیز کرده و آراسته‌تر به‌نظر برسید.

چرا پوست شما چرب است؟

زیر پوست همه ما غدد میکروسکوپی ریزی به‌نام غدد چربی یا غدد سباسه هست که با ترشح ماده‌ای چرب و موم مانند به‌نام سبوم از پوست ما محافظت می‌کنند. این ماده می‌تونه باعث جلوگیری از خشکی پوست بشه، با حفظ رطوبت پوست باعث مرطوب نگه داشتن و باطراوت بودن اون شده و پوست را زنده نگه داره.

اما شاید باورتان نشه که همین ماده روغنی و مومی مفید می‌تونه باعث چربی پوستتان بشه. این مشکل زمانی پیش می‌یاد که سبوم بیش از حد نرمال ترشح بشه؛ همین باعث می‌شه چربی بیش از حدی زیر پوست جمع بشه، منافذ پوست بسته شده و آکنه، تیرگی و لک بیشتری به سراغ پوستتون بیاد.

علائم پوست چرب

بعضی از ما به اشتباه فکر می‌کنیم خوردن غذاهای چرب باعث میشه سبوم عملکرد ضعیفی در کنترل چربی پوست داشته باشه. اما عدم کنترل چربی پوست اغلب به ژنتیک شما بر می‌گرده و تغییرات هورمونی، سبک زندگی و استرس می‌تونه آن را تشدید کنه.

پوست چرب چه علائمی دارد؟

پوست‌های نرمالی که چرب نیستن هم ممکنه در طول روز در اثر آلودگی‌های محیطی، خشکی بیش از حد هوا یا استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی نامرغوب و نشستن یا تمیز نکردن درست پوست چرب بشن. بنابراین وجود حد مشخصی از چربی روی پوست شما می‌تونه طبیعی باشه. بهتره قبل از اینکه به دنبال راه‌هایی برای کنترل چربی پوست باشین اول باید بدونین پوست چرب چه علائمی داره و آیا شما واقعا پوست چربی دارین یا نه؛ چراکه گاهی با استفاده از راهکارهایی که برای پوست‌های نرمال و خشک نامناسب هستن باعث می‌شین پوستتون آسیب جدی ببینه.

علائم پوست چرب رو که در ادامه آوردیم بررسی کنین و اگه شما هم یک یا چند مورد از اون‌ها رو داشتین برای کنترل چربی پوست خودتون راهکارهایی که در ادامه می‌گیم رو به کار بگیرین.

  • بروز چربی روی پوست و براق شدن آن بعد از شستشو
  • نخوابیدن مواد آرایشی روی پوست در اثر چربی زیاد
  • زیاد شدن آکنه و جوش‌های پوستی و باز شدن منافذ پوستی به خصوص روی بینی، پیشانی و چانه

راهکارهای اساسی برای کنترل چربی پوست

کسایی‌که پوست چرب دارن می‌دونن که گاهی صبح‌ها با صورت شسته شده و تمیز از خانه خارج می‌شن اما دو ساعت بعد از شدت چربی مجبور می‌شن با دستمال نم‌دار و وسط خیایان صورت خودشون را پاک کنن، برای شستشو مجدد به دستشویی بروند یا کل آرایش‌شان را پاک کنن. اما خودتون هم می‌دونین که این یک راهکار موقته و بعد از چند ساعت دوباره این چربی برمی‌گرده.

اما قطعا راهکارهایی برای کنترل چربی پوست شما هست که می‌تونن مدت طولانی‌تری شما را از شر این چربی‌ها نجات بدن.

1- رعایت بهداشت و شستشوی منظم

این تفکر که شستشوی بیش از حد با پاک کننده‌ها و صابون‌های قوی که پوست شما را خشک می‌کنن می‌تونه باعث کنترل چربی پوست در طول روز بشه صد در صد اشتباهه. زمانی‌که از صابون‌های قوی برای شستشوی صورت استفاده می‌کنین، غدد چربی سبوم بیشتری ترشخ می‌کنه تا سطح چربی پوست را بالاتر برده و به حد نرمال نزدیک کنه. بنابراین شما با دستای خودتون مشکلتون را دوبرابر کردین!

بهترین کار اینه که با شستشوی منظم و استفاده از صابون‌های ملایم و مناسب پوست چرب به کنترل چربی پوست‌تان کمک کنین. علاوه بر این هنگام شتسشو و تمیز کردن پوستتون به نکات زیر دقت کنین.

  • از آب گرم برای شستشو استفاده کنین.
  • از صابون‌ها و شوینده‌های قوی استفاده نکنین.
  • کشیدن لیف و پارچه‌های زبر به صورتتان راهکار خوبی نیست.
  • از محصولات عطری که محرک هستند استفاده نکنین.
  • خشک کردن پوست با پارچه و حوله نرم به کنترل چربی پوست کمک می‌کنه.

2- تغییر سبک زندگی

در بالا به این نکته اشاره کردیم که عوامل محیطی مختلفی می‌تونن باعث تشدید چربی پوست بشن. بنابراین یکی از راهکارهای مهم برای کنترل چربی پوست اینه که سبک زندگی خودتون رو تغییر بدید. برای اینکه درست متوجه بشین که این تغییرات شامل چه مواردی میشن به نکات زیر دقت کنید.

  • یکی از عواملی که باعث عملکرد ضعیف غدد چربی میشه، تغییرات هورمونی هست و استرس یکی از مهمترین عواملی هست که می‌تونه باعث عدم توازن هورمون‌ها به خصوص در خانم‌ها بشه. بنابراین لازمه عوامل استرس‌زا زندگی خودتون رو بشناسین و از اون‌ها دوری کنین.
  • برای کنترل چربی پوست سعی کنین ورزش منظم رو در برنامه خودتون قرار بدین. به‌طور مثال می‌تونین روزانه پیاده روی کنین یا چند روز در هفته به باشگاه برین. ورزش‌هایی مثل یوگا و فعالیت‌هایی مثل مدیتیشن می‌تونن در کاهش استرس بسیار مفید باشن.
  • در طول روز آب کافی بنوشین و خوردن سبزیجات و به‌جای ماندن در خانه سعی کنین به طبیعت برین و از هوای تازه استفاده کنین.
  • خوابیدن دیرهنگام، خواب ناکافی و دیر بیدار شدن از خواب همگی عواملی هستن که برای کنترل چربی پوست مضر هستن. چراکه با به‌هم ریختن توازن هورمون‌ها می‌تونن باعث بشن غدد چربی نتونن کار خودشون رو به درستی انجام بدن.
  • برای کنترل چربی پوست باید نوشیدن نوشابه‌ها و مشروبات الکلی رو کنار بگذارید و از سیگار کشیدن هم خودداری کنین.
  • سعی کنید از شیرینی‌جات و غذاهای پرچرب و کربوهیدرات کمتر در رژیم غذایی خودتون استفاده کنین. به‌جای این موادغذایی سعی کنین سبزیجات، میوه‌ها، مواد پروتئینی، مغزیجات، غلات و جوی دوسر بیشتری بخورین.

3- ریشه یابی و از بین بردن علت اصلی چرب شدن پوست

گاهی از اوقات وجود برخی از بیماری‌ها باعث تضعیف عملکرد غدد چربی می‌شن. بعضی از اوقات هم مشکلاتی در بدن ما رخ داده و باعث نوسانات هورمونی در ما شده‌اند. اگه این مشکلات رو نشناسیم تمام مدت سعی می‌کنیم با استفاده از کرم‌ها و ماسک‌های خانگی به طور موقت به کنترل چربی پوست کمک کنیم؛ اما غافل از اینکه تا زمانی‌که این مشکلات سرجای خودشون باشن، هیچکدام از این کرم‌ها و ماسک‌ها، حتی گرانترین اون‌ها تاثیرگذار نیستن.

روش های کنترل چربی پوست

برای این منظور بهتره ابتدا به یک متخصص پوست و یک پزشک متخصص غدد مراجعه کنین و از مصرف داروهای خودسرانه هم خودداری کنین. پزشکان مختلف بر اساس نوع مشکل شما ممکنه داروهای زیر رو تجویز کنن.

  • اگر در نتایج آزمایشات شما مشخص شد که نوسانات هورمون زنانه دارین و سطح استروژن شما بالاست شاید لازم باشه طبق دستور پزشک متخصص و برای مدت مشخصی از داروهای ضدبارداری استفاده کنین.
  • گاهی هم بعضی از پزشکان برای کنترل چربی پوست زنان داروهای آنتی آندروژن مانند اسپیرونولاکتون یا استات سیپروترون را تجویز می‌کنن.
  • گاهی پزشکان متخصص پوست برای کنترل چربی پوست داروهایی مانند اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک، اسید بتا هیدروکسی و بنزوئیل پراکسید را هم توصیه می‌کنن.

4- روش های خانگی برای کنترل چربی پوست

برای کنترل چربی پوست همیشه لازم نیست به محصولات آرایشی و بهداشتی وابسته باشین یا هرماه به پزشک پوست مراجعه کنین. گاهی بهتره راه‌های درمان خانگی، ساخت ماسک‌های مختلف از مواد طبیعی یا خوردن برخی از دمنوش‌ها و مکمل‌ها را امتحان کنین. روش‌هایی که در ادامه گفته شده می‌تونن بسیار کارساز باشن.

روش های خانگی کنترل چربی پوست

  • ماسک خاک رس و بابونه: یک قاشق غذاخوری بابونه خشک شده رو با یک قاشق غذاخوری خاک رس و دو قاشق آب ترکیب کنین و آن را روی صورت خود بمالید. بعد از یک ربع ساعت آن را با آب گرم بشویید.
  • ماسک آرد برنج و چای سبز: برای کنترل چربی پوست هفته‌ای بکبار دو قاشق غذاخوری آرد برنج و یک قاشق غذاخوری چای سبز رو با یک قاشق غذاخوری آب لیموترش مخلوط کرده و ۱۵ دقیقه آن را روی پوست خود بگذارین سپس با آب سرد بشویید.
  • ماسک سفیده تخم مرغ، بابونه و عسل: یک قاشق غذاخوری بابونه را با یک قاشق غذاخوری عسل و یک سفیده تخم مرغ و یک قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه مخلوط کنین و ۱۵ دقیقه روی صورتتان بذارین و سپس آن را با آب سرد بشویید.
  • ماسک آلوئه‌ورا: برا کنترل چربی پوست گوشت گیاه آلوئه ورا را در مخلوط کن پوره کنین و محلول رو ۱۵ دقیقه روی پوستتون بگذارید و سپس با آب ولرم بشویید.
  • ماسک جو دوسر و خیار: دو قاشق غذاخوری جوی دوسر، دو قاشق غذاخوری آلوئه ورا، یک عدد سفیده تخم مرغ را با یک قاشق غذاخوری پوره خیار مخلوط کرده و روی صورت بمالید. پس از اینکه محلول روی صورت خشک شدن آن را با آب ولرم بشویید.
  • سرکه سفید: کافیست یک پنبه را به سرکه سفید آغشته کنین و اون رو به آرومی روی صورت خود بکشین و پس از چند دقیقه بشویید.
  • ماسک زردچوبه و عسل: یک قاشق غذاخوری عسل را با نصف قاشق غذاخوری زردچوبه مخلوط کنین و برای کنترل چربی پوست به مدت ۱۵ دقیقه روی پوستتون بگذارین و پس از آن با آب ولرم بشویید.

5- استفاده از دارو، کرم و روش‌های پزشکی برای کنترل چربی پوست

برخی از ترکیبات شیمیایی تاثیر زیادی روی کنترل چربی پوست دارن. بنابراین برای درمان چربی پوست می‌تونین روش‌هایی که در ادامه گفته شده را هم امتحان کنین.

استفاده از دارو برای کنترل چربی پوست

  • محصولاتی که سالیسیلیک اسید دارن برای لایه برداری و کنترل چربی پوست بسیار مناسب هستن.
  • محصولاتی که در ترکیبشان از چای سبز استفاده شده مصرف کنین. چای سبز یک آنتی اکسیدان و یک مرطوب کننده قوی است که می‌تونه میزان ترشح سبوم را کنترل کنه.
  • از مواد آرایشی که در ترکیبات اون‌ها از مواد معدنی استفاده شده یا بر پایه آب هستن استفاده کنین.
  • رتینوئیدها یکی از مشتقات ویتامین آ و نیاسینامید یکی از مشتقات ویتامین B3 هستن که به کنترل چربی بسیار کمک می‌کنن. می‌تونین از کرم‌های حاوی این دو ماده استفاده کنین.
  • تزریق بوتاکس هم روی نواحی از پوست که چرب هستن انجام می‌شه و به تازگی تاثیر خود رو برای کنترل چربی پوست ثابت کرده است.

6- استفاده از روتین پوستی مناسب

منظور از روتین پوستی استفاده منظم و روزانه از محصولات بهداشتی مناسب پوست شماست. این روتین علاوه بر اینکه باید از پوست شما مراقبت کرده و باعث شاداب شدن آن بشه، باید بتونه به رفع مشکلات پوستی شما از جمله عدم کنترل چربی پوست کمک کنه.

  • اگه آرایش غلیظی دارید باید اول با استفاده از پاک کننده‌های مناسب پوست چرب تا حد خوبی اون‌ها را پاک کنین.
  • بعد از پاک کردن باید با پن‌ها، صابون‌ها یا ژل‌های شستشوی مناسب که به کنترل چربی پوست کمک می‌کنن صورت خودتان را بشویید.
  • برای اطمینان از پاکسازی بیشتر منافذ و تغذیه سلول‌های پوست صورت‌تان می‌توانین از تونرهای مناسب برای پوست چرب استفاده کنین.
  • استفاده از سرم‌هایی مانند نیاسینامید یا سرم ویتامین سی که برای کنترل چربی پوست، از بین بردن آکنه، لک، تیرگی و جوش صورت مناسبند هم بسیار توصیه می‌شه.
  • در این مرحله برای اینکه غدد زیر پوست شما برای کنترل چربی پوست سبوم بیشتری تولید نکنه باید از مرطوب کننده‌ها و آبرسان‌های مناسب استفاده کنین.
  • در آخر برای تکمیل روتین پوستی شب‌تان باید از کرم‌های شب یا کرم‌های دور چشم و برای روتین پوستی روزتان از ضدآفتاب‌های مناسب برای کنترل چربی پوست یا کرم‌های فاقد چربی استفاده کنین.

برای خواندن مطالب کامل مربوط به روتین پوستی مناسب پوست های چرب و مختلط روی عکس زیر کلیک کنید.

روتین پوست چرب و مختلط

بهترین محصولات پوستی برای کنترل چربی پوست

درحال حاضر برندهای مختلف ایرانی و خارجی، مدل‌های مختلفی از محصولات روتین پوست چرب تولید می‌کنن. هرکدام از اون‌ها فرمولاسیون مختص به خودشون را دارن و با ترکیبات مختلف می‌تونن به کنترل چربی پوست کمک کنن. اما سوال اینجاست که چه محصولاتی بهترین گزینه برای پوست‌های چرب بوده و از نظر کیفیت و قیمت نیز حرف اول را می‌زنن.

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم به دنبال محصولات با کیفیت برندهای معروف باشین و محصولات بی‌کیفیتی که تقلبی بوده یا ترکیبات مناسبی نداشته و تنها قیمت پایینی دارن را دور بریزین. چراکه این محصولات نه تنها نمی‌تونن به کنترل چربی پوست شما کمک کنن، بلکه در دراز مدت می‌تونن مشکل شما را تشدید کرده و باعث بروز آکنه، لک‌ها و تیرگی‌های بیشتر روی پوست شما بشن. محصولات برندهایی مانند نوتروژینا، پیکسل، کلینیک، لورال، گارنیر، اوردینری و سیمپل در زمینه کنترل چربی پوست بسیار قوی عمل کرده‌اند.

شما می‌تونین بهترین روتین‌های پوستی برندهای بالا را با بهترین قیمت و اطمینان از اصالت‌شون از فروشگاه آرایشی و بهداشتی جانان تهیه کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *