مراقبت از پوست

نکات مراقبت از پوست در هوای سرد (10 نکته مهم)

نکات مراقبت از پوست در هوای سرد (10 نکته مهم) ارایشی جانان

مقدمه

با فرا رسیدن هوای سرد زمستانی، ممکن است متوجه تحریک پوست و خشکی آن باشید. به همین دلیل باید حتما یک روتین پوستی مناسب برای مراقبت از پوست در هوای سرد داشته باشید. نکات مراقبت از پوست در هوای سرد به شما کمک می‌کنند تا پوستی زیبا، شاداب و بدون نقص را برای خودتان به ارمغان بیاورید. زیبایی و شادابی پوست در گرو هیدراته ماندن آن و محصولات مراقبتی است که برای پوست استفاده می‌کنید. بنابراین، بسیار مهم است که مراقبت از پوست در زمستان را با توجه به نکاتی که در ادامه این مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم، جدی بگیرید.

در هوای سرد چه اتفاقی برای پوست شما می‌افتد؟

یکی از مهم‌ترین پروتئین‌های پوست که باعث حفظ عملکرد سد و عوامل مرطوب کننده طبیعی در طول زمستان می‌شود، فیلاگرین است. با افزایش سن و تغییرات هورمونی، این پروتئین در بدن کاهش پیدا می‌کند. این مشکل همراه با هوای سرد خشک، رطوبت کم و گرمای داخلی که باعث کم آبی پوست می‌شوند، همراه است. به همین خاطر افرادی که سن بالایی دارند، ممکن است شرایط پوست آن‌ها در هوای سرد بحرانی تر شود.

مشکلات رایج پوست در هوای سرد

قبل از اینکه بخواهیم نکات مراقبت از پوست در هوای سرد را به شما توضیح دهیم، باید مشکلات رایج پوست در هوای سرد را نیز به شما معرفی کنیم. افزایش رطوبت پوست یکی از مولفه‌های کلیدی برای حفظ سلامت پوست در زمستان است. اما با وجود گرمای خشک داخل خانه در زمستان و بادهای سرد و خشک زمستانی، احتمال خشکی پوست در هوای سرد چندین برابر افزایش پیدا می‌کند. در ادامه به چندین مشکل رایج پوست در هوای سرد اشاره می‌کنیم.

1. اگزما

یکی از بیماری‌های شایع پوستی که بسیاری از مردم با آن مواجه‌اند، اگزما است. اگزما باعث ایجاد لکه‌های قرمز ملتهب و خارش دار در پوست می‌شود. اگزما می‌تواند به دلیل فعال شدن سیستم ایمنی، محرک‌های محیطی و استرس ایجاد گردد. هوای خشک و سرد می‌تواند باعث تشدید اگزما در زمستان گردد.

2. پسوریازیس

پسوریازیس یکی از بیماری‌هایی است که می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های قرمز و خارش دار در پوست شود. علائم این بیماری ممکن است در چند هفته و چند ماه ادامه داشته باشند و سپس تسکین پیدا کنند. مجددا احتمال عود این علائم افزایش پیدا خواهد کرد. شایع‌ترین محلی برای پسوریازیس زانو، آرنج، تنه و پوست سر شما است. در حالی که هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، متخصص پوست می‌تواند یک برنامه درمانی برای کمک به مدیریت این بیماری به شما ارائه کند. هوای سرد و کاهش نور خورشید در طول روز می‌تواند باعث بدتر شدن پسوریازیس در زمستان گردد.

3. روزاسه

روزاسه یکی دیگر از بیماری‌های شایع پوستی در زمستان است. روزاسه باعث بر افروختگی صورت و چشم‌ها شود. علائم این بیماری نیز کمی تشدید و کمی کاهش پیدا می‌کنند. اگر علائم بیماری روزاسه کاهش پیدا نکنند، احتمال آسیب دائمی به چشم‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

4. کراتوز پیلاریس

کراتوز پیلاریس که به عنوان پوست مرغی نیز شناخته می‌شود، یک بیماری پوستی بدون ضرر است که در آن لکه‌های خشک، خشن و برآمده ریز در پوست دیده می‌شوند. این برجستگی‌ها همرنگ با پوست هستند و می‌توانند در بازوها، پاها و باسن شما دیده شوند. معمولا علائم این بیماری در زمانی که پوست در زمستان با خشکی مواجه شده است، تشدید پیدا می‌کند.

نکات مراقبت از پوست در هوای سرد چیست؟

نکات مراقبت از پوست در هوای سرد

با توجه به شرایط خاص زمستان و هوای سرد و تاثیری که این شرایط آب و هوایی روی پوست می‌گذارد، بسیار مهم است که به نکات مراقبت از پوست در هوای سرد توجه داشته باشید. پوست صورت و بدن نیازمند مراقبت دقیق‌تر و اصولی‌تر هستند. از این رو باید حتما نکاتی که در ادامه برای مراقبت از پوست در هوای سرد را به شما توضیح می‌دهیم، مد نظر داشته باشید.

1. پاکسازی پوست صورت

یکی از مهم‌ترین نکات مراقبت از پوست در هوای سرد، پاکسازی پوست صورت است. به عقیده متخصصین پوست و مو، لازم است که حداقل یک بار در روز مراحل پاکسازی پوست صورت را انجام دهید. حتما از شوینده‌های مناسب برای تمیز کردن پوست در یک شبانه روز استفاده کنید. اگر احساس می‌کنید که پوست شما در زمستان سفت و تمیز است و نیازی به استفاده از پاک کننده‌های مناسب نیست، سخت در اشتباه هستید.

نه تنها در زمستان باید از پاک کننده‌های پوست مناسب استفاده کنید، بلکه باید از نکات مراقبتی دیگر نیز غافل نشوید. سعی کنید که از پاک کننده‌های کرمی برای پوست صورت استفاده نمایید. پاک کننده‌های فومی باعث خشکی بیشتر پوست می‌شوند و چربی پوست را از بین می‌برند. ولی پاک کننده‌های ملایم‌تر بدون اینکه باعث خشکی پوست صورت شوند، به شادابی و جوانی پوست صورت کمک بسیار زیادی می‌کنند.

ژل شستشو

2. مرطوب کننده مناسب در زمستان

اگر عادت به استفاده از مرطوب کننده ندارید، شاید در فصل بهار و تابستان با مشکلی مواجه نشوید؛ ولی در زمستان پوست شما نیاز به مرطوب کننده را احساس می‌کند. بهتر است که از مرطوب کننده‌های قوی‌تر در طول زمستان استفاده کنید تا از خشکی پوست در این فصل جلوگیری نمایید. این موضوع یکی از مهم‌ترین نکات مراقبت از پوست در هوای سرد است. اگر از آن دسته افرادی هستید که ساعات زیادی را در خارج از منزل حضور دارید، می‌توانید یک مرطوب کننده کوچک به همراه خودتان داشته باشید. مرطوب کننده‌های مناسب پوست خشک شده در زمستان بهتر است که ترکیبات زیر را داشته باشند.

  1. دایمتیکون
  2. گلیسرین
  3. اسید هیالورونیک
  4. روغن‌هایی مانند روغن جوجوبا و روغن معدنی
  5. لانولین
  6. شی باتر

مرطوب کننده

3. استفاده منظم از ضد آفتاب

همانقدر که استفاده منظم از آبرسان و مرطوب کننده در طول روز اهمیت دارد، باید حتما از ضدافتاب نیز در زمستان استفاده کنید. ضد آفتاب‌ها یک سد دفاعی برای پوست شما محسوب می‌شوند و اجازه نمی‌دهند که پوست صورت در اثر تابش مستقیم نور خورشید آسیب ببیند. برخی از افراد تصور می‌کنند که به دلیل کاهش نور خورشید در زمستان، نیازی به استفاده از ضد آفتاب نیست.

اگرچه میزان اشعه‌های فرابنفش کمتری در زمستان وجود دارند؛ اما به هر حال آن‌ها وجود دارند. از این رو حداقل از یک ضد آفتاب با spf 30 برای حفظ سلامت پوست خودتان در زمستان استفاده کنید. ضد آفتاب فلوئیدی یکی از بهترین ضد آفتاب‌هایی است که می‌تواند برای شادابی پوست استفاده شود.

ضدافتاب

4. کاهش تعداد دفعات لایه برداری

لایه برداری پوست می‌تواند به حذف سلول‌های مرده از روی پوست کمک بسیار زیادی کند. اگر از آن دسته از افرادی هستید که همیشه می‌خواهید هفته‌ای یک بار عمل لایه برداری پوست را انجام دهید، باید بگوییم که سخت در اشتباهید. شاید این موضوع باعث آسیب جدی به پوست شما بعد از زمستان نشود، ولی محصولات لایه بردار باعث افزایش خشکی پوست و تحریک شدن آن می‌شوند.

بهتر است که به تعداد دفعات کمتری عمل لایه برداری را انجام دهید. بعضی از افراد به دلیل داشتن پوست هیدراته می‌توانند در طول زمستان نیز عملیات لایه برداری را انجام دهند؛ اما بعضی از افراد با انجام این کار سد دفاعی پوست خود را تخریب می‌کنند. اگر عادت به استفاده از محصولات لایه بردار دارید، حتما به احساس پوست خودتان توجه داشته باشید.

5. استفاده از رتینول با ترکیب مرطوب کننده

اگر عادت دارید که از رتینول برای لایه برداری استفاده کنید یا به هر حال به توصیه پزشک مجبور به استفاده از این محصول هستید، حتما باید استفاده از مرطوب کننده را جدی بگیرید. یکی از ترفندهای عالی برای استفاده از رتینول این است که آن در بین دو لایه نازک آبرسان بزنید. یعنی ابتدا کمی آبرسان به موهای خودتان بزنید. سپس رتینول را روی پوست بمالید. مجدد یک لایه دیگر آبرسان روی رتینول بزنید.

6. رطوبت ساز خانگی برای رفع هوای خشک خانه

یکی از نکات مراقبت از پوست در هوای سرد که تاثیر بسیار زیادی روی زیبایی و شادابی پوست شما دارد، این است که از رطوبت ساز خانگی برای رفع هوای خشک خانه استفاده کنید.

استفاده از بخاری در هوای سرد، می‌تواند باعث خشک شدن هوای داخل خانه شود؛ اما استفاده از یک رطوبت ساز در اتاق خواب می‌تواند رطوبت مورد نیاز را تامین و باعث شادابی پوست شما شود. اگر هوای داخل خانه شما خیلی خشک باشد، استفاده از این روش می‌تواند تاثیر زیادی روی شادابی و لطافت پوست داشته باشد.

7. کاهش زمان حمام با آب داغ

احتمالا بسیار برای شما لذت بخش است که در هوای سرد زمستان، چند دقیقه‌ای را در زیر دوش آب داغ باشید؛ اما باید بدانید که این مورد یکی از موارد ممنوعه در نکات مراقبت از پوست در هوای سرد است. دوش آب داغ می‌تواند پوست شما را خشک کند؛ اما اگر از آب ولرم کمک بگیرید، احتمالا پوست شما آسیب نمی‌بیند.

هنگامی که از حمام خارج می‌شوید، از مرطوب کننده و لوسیون بدن مناسب استفاده کنید. دقت کنید که بدن شما باید هنوز مرطوب باشد تا استفاده از مرطوب کننده و لوسیون اثربخشی بیشتری داشته باشد. بنابراین، سعی کنید که زمان دوش گرفتن و حمام خود را به 5 الی 10 دقیقه محدود کنید و بعد از حمام حتما از لوسیون مناسب استفاده نمایید.

8. کاهش محرک‌های پوست

اگر پوست حساسی دارید، احتمالا می‌دانید که محرک‌ها می‌توانند به پوست شما آسیب زیادی وارد کنند. سعی کنید که از محرک‌هایی مانند عطر کمتری در روی پوست استفاده کنید که کاهش مصرف آن‌ها در طول زمستان اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. حتما از مواد شوینده بدون عطر، محصولات مراقبت از پوست و مرطوب کننده‌های مناسب استفاده کنید.

9. پوشیدن لباس گرم در زمستان

اگر در طول زمستان از خشکی پوست رنج می‌برید، حتما پوشیدن لباس گرم را به ویژه دستکش جدی بگیرید. این کار به محافظت از پوست شما کمک می‌کند. افرادی که پوست خشک دارند، باید هر زمان که در هوای سرد زمستان بیرون می‌روند، از دستکش استفاده کنند. به غیر از دستکش‌های گرم زمستانه، باید برای انجام بسیاری از کارها مانند شستشوی ظروف با مواد شوینده نیز از دستکش‌های آشپزخانه استفاده کنید.

10. استفاده از بالم لب

لب‌های شما نیز بخش مهمی از پوست صورتتان را تشکیل می‌دهند. برای اینکه لب‌های شاداب و جذابی داشته باشید، می‌توانید از بالم لب استفاده کنید. خشکی لب‌ها در طول زمستان شدت بیشتری پیدا می‌کند. به همین خاطر بهتر است که از بالم لب ملایم استفاده کنید تا لب‌های خشک شما بهبود پیدا کنند.

بالم لب

بالم لب نباید باعث سوزش لب‌های شما شود. لب‌های شما باید با این محصول آبرسانی شوند. بنابراین وجود ترکیبات آبرسانی و مرطوب کننده مانند گلیسیرین، کره شی باتر، موم زنبور عسل، روغن نارگیل، روغن کرچک و روغن زیتون می‌تواند به رطوبت رسانی لب‌ها کمک بسیار زیادی کند.

نکات مراقبت از پوست در هوای سرد زمستان

رفع مشکلات پوستی در زمستان

بسیاری از افرادی که با مشکلات پوستی در زمستان مواجه‌اند، می‌خواهند که خیلی سریع و با یک دوره کوتاه چند روزه، خشکی پوست خود را درمان کنند. افرادی که پوست به شدت خشک و ترک خورده دارند، با یک سد پوستی آسیب دیده مواجه هستند که ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد تا بهبود پیدا کند. اگر از نکات مراقبت از پوست در هوای سرد کمک بگیرید، می‌توانید سد پوست خود را به طور کامل ترمیم کنید.

بنابراین، قبل از فرا رسیدن فصل زمستان شروع به استفاده از محصولات مراقبتی پوست کنید. در این صورت سد دفاعی پوست شما آماده مواجهه با فصل زمستان است. اگر از آن دسته از افرادی هستید که از بیماری‌های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و روزاسه رنج می‌برید، بهتر است که حتما با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید. ممکن است نیاز به استفاده از داروهای خاص برای مراقبت از پوست خود داشته باشید.

محصولات مراقبتی پوست عالی برای زمستان در فروشگاه جانان

محصولات مراقبتی پوست عالی در فروشگاه جانان

در این مقاله در مورد نکات مراقبت پوست در هوای سرد با شما صحبت کردیم. استفاده از شوینده‌ها و مرطوب کننده‌های مناسب، برای شادابی و جوانی پوست اهمیت بسیار زیادی دارد. می‌توانید از محصولات مراقبتی پوست موجود در فروشگاه آرایشی و بهداشتی جانان استفاده کنید. این محصولات کاملا اورجینال هستند و از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند. به دلیل اینکه انتخاب محصولات مناسب مانند ضد آفتاب، شوینده و آبرسان تاثیر زیادی روی شادابی و طراوت پوست دارد، حتما پیشنهاد می‌کنیم که محصولات حرفه‌ای را برای مراقبت از پوست خودتان استفاده کنید.

سخن پایانی

نکات مراقبت از پوست در هوای سرد باید حتما مد نظر قرار بگیرند تا بتوانید پوستی شاداب و جوان در طول زمستان داشته باشید. استفاده منظم از مرطوب کننده و ضد آفتاب مناسب، اهمیت بسیار زیادی روی سلامت پوست در این فصل دارد. اگر با داشتن یک روتین مناسب، باز هم با مشکل خشکی پوست مواجه هستید و نمی‌توانید این مشکل را برطرف کنید، کافیست که از یک متخصص پوست و مو کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *