مراقبت از پوست

راهنمای کامل و گام به گام تشخیص نوع پوست

تشخیص نوع پوست فروشگاه ارایشی جانان

برخورداری از پوست صاف، بدون جوش و لک یکی از معیارهای با اهمیت زیبایی است که نیازمند مراقبت صحیح از پوست است. اولین قدم برای داشتن پوست صاف و شاداب، تشخیص صحیح نوع پوست و پیگیری روتین روزانه متناسب با نوع پوست است. اگر برای تشخیص نوع پوست اطلاعات کافی ندارید و با اصول مراقبت پوست آشنا نیستید، بهتر است این مطلب را تا آخر بخوانید.

ضرورت تشخیص صحیح نوع پوست برای انجام مراقبت

اولین قدم برای مراقبت پوست، تشخیص صحیح نوع پوست است. ویژگی‌های پوست‌های مختلف باهم تفاوت دارد و مراقبت‌ها باید متناسب با شرایط پوست انجام شود. زیرا استفاده از محصولات غیر تخصصی به پوست آسیب می‌زند. به طور مثال پوست چرب، به شوینده‌ها و محصولاتی نیاز دارد که میزان چربی آن را کنترل کند.

پوست خشک که میزان ترشح چربی آن کم است، باید با محصولاتی که چربی کافی دارند و موجب هیدارته شدن پوست می‌شوند مراقبت شود. اما پوست نرمال می‌تواند با محصولات پوست خشک هم مراقبت شود.

شاید تصور کنید تشخیص نوع پوست تنها ملاک انتخاب نوع محصولات مراقبت پوست است. اما واقعیت این است که علاوه بر نوع پوست، شرایط ویژه‌ای که ممکن است برای پوست ایجاد شود هم در نوع مراقبت پوست تاثیر گذار است.

به طور مثال دهیدراته شدن پوست در اثر کم آبی بدن یا سفر به مناطقی با آب و هوای خشک هم شرایط پوست را تغییر می‌دهد و لازم است مراقبت اختصاصی پوست انجام شود.

چه عواملی در تشخیص نوع پوست اهمیت دارد؟

مهم‌ترین عواملی که بر تشخیص صحیح نوع پوست تاثیر می‌گذارند شامل میزان رطوبت پوست، میزان چربی و میزان مقاومت پوست به مواد خاص یا حساسیت آن است. بر این اساس پوست به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که هر کدام از آن‌ها نیازمند مراقبت اختصاصی و انجام روتین خاصی است.

برای تشخیص درست نوع پوست و شیوه‌های مراقبت از آن باید موارد زیر را به خاطر داشته باشید.

انواع پوست و شیوه‌های مراقبت از آن به صورت زیر است:

1.     پوست نرمال

پوست نرمال یا طبیعی یک موهبت است. زیرا کسانی که پوست متعادلی دارند، میزان آب و چربی پوستشان متعادل است که باعث می‌شود رنگ چهره آن‌ها همیشه شفاف و پرطراوت باشد.

همچنین به دلیل اینکه میزان رطوبت و چربی پوست متعادل است، منافذ پوستی قابل رویت نیستند. حتی اثری از حساسیت هم روی پوست مشاهده نمی‌شود. با این حساب تغییر شرایط آب و هوایی یا سفر هم تاثیر زیادی بر پوست این افراد نمی‌گذارد و آن‌ها را دچار مشکل نمی‌کند.

اما تمام این توضیحات به معنای این نیست که فردی با پوست معمولی نیاز به مراقبت پوست ندارد. افرادی که پوست معمولی دارند برای در امان ماندن از اشعه‌های مضر نور خورشید باید پیش از خروج از منزل از کرم ضدآفتاب استفاده کنند. همچینن استفاده از کرم مرطوبت کننده جزو مراقبت پوست نرمال است.

2.     پوست خشک

برای تشخیص نوع پوست باید به ویژگی‌های آن دقت کنید. مهم‌ترین ویژگی ظاهری پوست خشک، ایجاد پوسته روی آن است. همان‌طور که از نام پوست خشک مشخص است، به‌دلیل هیدراته شدن ناکافی، میزان رطوبت آن کم است. به همین دلیل وقتی پوست در معرض خشکی قرار می‌گیرد ترک می‌خورد، ملتهب و برافروخته می‌شود یا پوسته‌ها و ترک‌هایی روی آن ایجاد می‌شود.

کسانی که پوستی بیش از حد خشک دارند، ممکن است با علائم دیگری نظیر زمخت شدن پشت دست و بازو یا ایجاد لکه‌های قرمز روی پوست هم روبرو شوند.

در صورتی که اطلاعات کافی برای تشخیص نوع پوست نداشته باشید و مراقبت پوست خشک به شکل صحیحی انجام نشود، احتمال ایجاد چین و چروک و پیری پوست زیاد می‌شود.

3.     پوست چرب

مهم‌ترین علامت برخورداری از پوست چرب این است که وقتی انگشت خود را روی پوست صورت می‌کشید احساس چربی می‌کنید و پوست شما در طول روز درخشش دارد. ضرورت مراقبت از پوست چرب، استعداد بالای آن برای ابتلا به آکنه و جوش‌های سر سیاه است.

بی‌توجهی به مراقبت تشخیص نوع پوست و عدم مراقبت صحیح از پوست چرب  موجب باز شدن منافذ آن می‌شود و زیبایی چهره را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کسانی که پوست چرب دارند باید از شوینده‌ها و محصولات مراقبتی استفاده کنند تا ترشح چربی پوست را کنترل کنند، آکنه را کاهش دهند و از پوستی صاف و شفاف برخوردار شوند.

بعد از تشخیص نوع پوست و مشخص شدن چربی بیش از حد آن، می‌توان با استفاده از شوینده‌ها و فیس براش چربی اضافی پوست را تمیز کرد تا جوش و آکنه کمتر شود. البته باید دقت داشته باشید، پوست چرب همیشه جوش نمی‌زند و ممکن است در مواقعی میزان جوش کم باشد.

با توجه به توضیحات ارائه شده، تفاوت اصلی پوست چرب و پوست خشک، جوش زدن است. البته برای تشخیص نوع پوست باید دقت داشته باشید، پوست چرب دهیدراته را با پوست خشک اشتباه نگیرید. زیرا پوست چرب دهیدراته جوش می‌زند در حالی که احتمال بروز جوش روی پوست خشک بسیار کم است.

برای مراقبت از پوست های چرب، و یا رفع مشکلات پوستی که براشون پیش اومده باید از یک روتین پوستی مناسب پوست چرب استفاده کرد. برای خواندن روتین مناسب پوست های چرب لطفا روی لینک زیر کلیک کنید:

روتین پوست های چرب و مختلط؛ کلیک کنید

 

تشخیص نوع پوست چرب

 

4.     پوست حساس

ویژگی مهم تشخیص نوع پوست حساس این است که با استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی دچار قرمزی، خارش، سوزش، جوش و خشکی یا تاول روی پوست می‌شوند. حتی ممکن است دچار چین و چروک زودرس هم شود. همچنین پوست حساس نسبت به شرایط آب و هوایی مانند سرما و گرما واکنش نشان می‌دهد.

ممکن است علت حساس شدن پوست واکنش‌های آلرژیک، اگزما، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض باد یا آفتاب باشد. به دلیل نازک بودن پوست‌های حساس لازم است مراقبت پوست حساس با دقت پیگیری شود.

5.     پوست مختلط

پوست مختلط یا پوست ترکیبی، یکدست نیست؛ یعنی برخی از نواحی آن مانند گونه و محل رویش مو خشک است و برخی نواحی دیگر مانند پیشانی، چانه یا اطراف دهان چرب است. افرادی که پوست مختلط داشته باشند، پوستی براق با جوش‌های سر سیاه و منافذ باز دارند. به دلیل وجود منافذ باز روی پوست، احتمال نفوذ آلودگی‌های محیطی به پوست این افراد زیاد است، حتی ممکن است بر روی برخی از نواحی پوست این افراد جوش هم مشاهده شود.

بهتر است بدانید دلیل ایجاد پوست مختلط عدم تعادل هورمونی یا عوامل ژنتیکی است، اما آن را از مراقبت بی‌نیاز نمی‌کند. کسانی که پوست مختلط دارند هم باید متناسب با ویژگی‌های پوستشان مراقبت‌ها را جدی بگیرند.

کسانی که پوست مختلط دارند و از محصولات مناسبی استفاده می‌کنند، خیلی زود متوجه تغییرات پوستی می‌شوند. زیرا بخش‌های خشک پوست، نرم‌تر می‌شود و بخش‌های چرب پوست، با تولید کمتر چربی، کمتر جوش می‌زنند. همچنین منافذ باز پوست هم به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کنند.

بنابراین بعد از تشخیص نوع پوست مختلط لازم است از شوینده‌های ملایم، تونر و آبرسان و کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

برای داشتن پوست خوب و یا رفع مشکلات پوستی حتما باید روتین مناسب پوست خودتون رو انجام بدید، البته به صورت منظم باید این کار انجام بشه تا تاثیرش رو ببینید. برای دیدن مقاله مربوط به روتین پوستی خودتون لطفا روی لین زیر کلیک کنید:

مقاله روتین پوست های چرب و مختلط؛ کلیک کنید

نکات با اهمیت برای مراقبت پوست

  • به طور معمول با افزایش سن، پوست کم آب و خشک می‌شود. بنابراین لازم است روتین پوستی هم تغییر کند.
  • با اینکه احتمال باز شدن منافذ در پوست چرب زیاد است، اما ممکن است در سایر انواع پوست هم بروز کند.
  • احتمال ایجاد لک روی تمام پوست‌ها وجود دارد که لازم است مراقبت پوست متناسب با نوع لک تغییر کند.

جمع‌بندی

پوست سالم و شفاف یکی از معیارهای مهم زیبایی است که برخورداری از آن نیازمند تشخیص نوع پوست، مراقبت صحیح و استفاده از محصولات متناسب با نوع پوست است. ما در این مطلب سعی کردیم ویژگی‌های مختلف انواع پوست چرب، خشک، نرمال، مختلط و پوست حساس را بیان کنیم تا بتوانید به درستی نوع پوست را تشخیص دهید و متناسب با نوع پوست محصولات مراقبتی مورد نیاز را استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *